lørdag 3. november 2012

Vurdering av pedagogiske spill: Dragon Box


Spillet Dragon Box er utviklet av dataspillutvikleren Patrick Marchal og Jean-Baptiste Huynh. Sistnevnte er matematikklærer ved Elvebakken skole.

Aftenposten har laget en filmsnutt om Dragon Box. Trykk
på bildet for å se filmen.


Dragon Box er bygd opp på en måte som kjennetegner dataspill. De første oppgavene du får er enkle og instruerende. Det vil si at spilleren vil lære seg reglene mens det spilles. At spillet har norsk tekst, og enkle, korte setninger, gjør at spillet er lett å forstå.

Hensikten med spillet er at elevene skal opparbeide seg ferdigheter innen algebra gjennom oppgaver. Målet med oppgavene er at en spesiell boks, eller X, skal stå alene på den ene halvdelen av skjermen. På samme måte som i matematikkens verden.


Spillet ble i første omgang laget for salg til mobiltelefoner og nettbrett gjennom App-store og google play. Spillet har den siste tiden også blitt gjort tilgjengelig for kjøpt til PC fra hjemmesiden www.dragonboxapp.com. Dragon Box koster $ 5.99 til PC (nov 12). Etter at spillet er installert er det ikke behov for nettilgang.


I følge kunnskapsløftet for 8. – 10. trinn er et av målene i matematikk at elevene skal lære å: «behandle og faktorisere enkle algebrauttrykk, og rekne med formlar, parentesar og brøkuttrykk med eitt ledd i nemnaren». Spillet er tilpasset elevenes nivå og vil være til hjelp for å nå dette målet.
Ved å legge til/fjerne bokser skal vi få boksen
med stjerne (x) til å stå alene.

Til å begynne med løses oppgavene ved hjelp av figurer. Det vil si at kjente matematiske symboler som tall og bokstaver er helt fraværende i oppgavene. Det vil derfor være vanskelig for de fleste elevene å forstå at det faktisk er matematikk de holder på med. 


Jeg har enda ikke brukt spillet i egen undervisning, men har likevel noen tanker på hvordan spillet kan fungere i undervisningssammenheng.
Det første jeg tenker er at spillet møter elevene i et miljø de selv er kjent i. Bruk av telefoner og datamaskiner er noe som er dagligdags for de fleste ungdommene. I tillegg vil spillet gi en mestringsfølelse etter hvert som oppgavene løses. Spillet vil være egnet både for gutter og jenter. I følge de ansvarlige for spillet klarte 30 prosent av elevene å løse ligninger med addisjon, brøk, og kombinasjonen brøk/addisjon etter en times spilling. Etter to timer var andelen steget til 80 prosent.

Etter hver oppgave får elevene tilbakemelding på hvordan oppgaven er løst ut fra tre kriterier. Hvert av kriteriene gir en stjerne. På denne måten ser brukeren hva som eventuelt kunne vært gjort annerledes og hvilke oppgaver som er løst perfekt. Denne informasjonen kan læreren også få tilgang til mellom hver oppgave. Dermed har læreren oversikt over hvor langt eleven har kommet, samt hvordan elevene har gjort det på de tidligere oppgavene. Nye oppgaver blir gjort tilgjengelige etter hvert som oppgaven forut er løst.


De siste oppgavene i spillet består av matematiske oppgaver
Videre ser jeg for meg at elevene kan arbeide med oppgavene på egenhånd i sitt eget tempo. Men jeg mener at det er helt avgjørende at læreren underveis stopper elevene i arbeidet slik at en sammen kan gå gjennom oppgaver. På denne måten kan en i fellesskap finne frem til punkter som er til hjelp for å finne svar på oppgavene. En vil på denne måten også kunne få med seg flere av de elevene som underveis møter på vanskeligheter.
Spillet er pent laget. Grafikken er enkel, men tiltalende. Det er også enkelt å bruke. Ventetiden er også minimal mellom hver oppgave. Har derfor et godt inntrykk av spillet og tror at elevene også vil like dette spillet.

Dersom jeg kort skal oppsummere spillet Dragon Box, vil jeg si at spillet passer perfekt til begynneropplæring innen algebra. Med enkle tilpassede øvelser vil alle elever enkelt klare de første oppgavene, dette uten at elevene ser at det er matematikk de holder på med. At spillet er pent å se på og gir gode tilbakemeldinger til brukeren etter hver løsning gjør at spillet raskt kan bli vanedannende. Også for elever som etterhvert behersker emnet. 

Hvis du ønsker at elevene skal prøve seg på matematiske spill innen algebra er Dragon Box absolutt verdt å prøve ut.


Kilder:
Bjarnø m.fl: DidIKTikk, Digital kompetanse i praktisk undervisning, Fagbokforlaget, 2008
http://www.udir.no/kl06/MAT1-03/Kompetansemaal/?tbm=7
http://weblogs.about.com/od/writingablog/tp/ScannableBlogPostTips.htm

5 kommentarer:

  1. Hei. Da ønsker jeg deg lykke til videre med bloggskriving. Godt jobba.

    SvarSlett
  2. Dette var veldig bra Inge! Du har en veldig god struktur i bloggen din. Den er fin å se på og gir god informasjon. Du dekker opp de kriteriene for vurdering av pedagogiske spill som er nevnt i Didiktikk. Artig å lese den var det også!!!
    Hilsen Steinar!

    SvarSlett
  3. Jeg likte å lese dette. Det var informativt og du har brukt fine bilder til å illustrere hva det er du snakker om. Mens jeg leste var det enkelt å se for seg hvordan dette spillet fungerte og hvordan det ville gi elevene mestringsopplevelser.
    I tillegg til å være informativt er det godt skrevet, med et variert språk som gjør at lesingen ikke blir kjedelig. Jeg vil absolutt anbefale dette blogginnlegg som lesing om det er noen som vurderer om dette er et passende spill.

    SvarSlett
  4. Ny DragonBox ut idag - denne gang for litt eldre elever. Lengere og vanskeligere - men like morsomt.

    DragonBox Algebra 12+ reintroduserer brukeren for de samme grunnleggende algebrareglene som DragonBox 5+, men inneholder også en grundig innføring i:

    * Parenteser
    * Fortegnsregler
    * Brøker
    * Regneregler med bokstavuttrykk
    * Forenkling av sammensatte rasjonale uttrykk
    * Faktorisering

    Hilsen oss i WeWantToKnow

    SvarSlett
  5. Ny DragonBox ut idag - denne gang for litt eldre elever. Lengere og vanskeligere - men like morsomt.

    DragonBox Algebra 12+ reintroduserer brukeren for de samme grunnleggende algebrareglene som DragonBox 5+, men inneholder også en grundig innføring i:

    * Parenteser
    * Fortegnsregler
    * Brøker
    * Regneregler med bokstavuttrykk
    * Forenkling av sammensatte rasjonale uttrykk
    * Faktorisering

    Hilsen oss i WeWantToKnow

    SvarSlett